Walter Gropius; Meisterhaus (Sumeyra)


Project: Meisterhaus, dessau-roßlau (1919)

Beeld impressie



















Inleiding 



Gropius ontwerp half-vrijstaande huizen en een huis voor de Bauhaus directeur die op een afstand van 20 meter van elkaar afliggen. De nederzetting werd gebouwd in de directe nabijheid van het Bauhaus gebouw in een klein bos en was betrokken in de zomer van 1926. De huizen zijn de huizen vernoemd naar hun eerste bewoners. 




Plattegronden




Concepten
Zoals eerder ook verteld was Gropius van mening dat een gebouw perfect in haar functie moest passen en tegelijkertijd verengbaar zijn met de constructie. Een gebouw moest passen bij de moderne architectuur en de moderne wereld met machines welke in die tijd op kwamen. Verder werkte Gropius met contrast, opeenvolging van identieke vormen, en het niet maskeren van vormen.
Het volgende worden duidelijk terug gezien dit gebouw:
- Groot schaduw patroon, zwevend effect
- Licht-donker contrast.
- Tijdloos
- Heldere constructie
- Functionele plattegronden



Kenmerkend van de woning
- Assymmetrie in de gevels
- Functionele plattegronden
- Verticale en horizontale lijnen
- Volume achtige vormen
- Abstract
- Iedere functie aparte ruimte
- Doorlopende horizontale en verticale lijnen in gedachten
- Glas en gietijzer
- Primaire vormen
- Geclusterde organisatie
- Ontmoeten en doordringen; één gebouw, maar twee woningen.
- Tijdloos
- Stapelen: De meisterhauser zijn opgebouwd uit grote witte opgestapelde blokken. 



Indeling woning
De woningen zijn 2 woningen in 1 gebouw. Maar vanaf de buitenkant zou je denken dat het een woning betreft. Ook bevindt zich bij de scheiding van de woningen aan beide kanten een atelier waardoor de woningen elkaar op een zelfde plek ontmoeten.



Gekozen afbeeldingen






Foto's maquette



Meisterhaus 

Kenmerken
-          Volume achtige vormen
-          Abstract
-          Geclusterde organisatie

Beweging
Het stapelen van volume achtige vormen in een geclusterd organisatie zorgt voor beweging en diepte in het gebouw. Waardoor er horizontale en verticale lijnen in gedachten onstaan. Hij verdiept de basisvlak in het gevel, waardoor er een overkoepelend vlak ontstaat. Door de overkoepelende vlak wordt er groot schaduw partij gecreëerd en dit zorgt voor een zwevend effect. Door het toepassen van grote ramen en balkons, is de relatie van binnen en buiten versterkt. Daarnaast heeft Gropius net als bij Fagus Factory ook metaal in het gebouw gebruikt, om het gebouw extra dimensies en ruimtelijkeheid te geven.





Kleur
Als je het gebouw vanuit buiten bekijkt is er geen kleur in verwerkt. het gevel bestaat uit een en al wit, maar daartegen steken de zwarte kozijnen van tegen af. Hierdoor wordt er al gelijk een contrast in de gevel gecreëerd. Maar in de interieur is wel gebruik gemaakt van kleuren. Hier zijn de primaire kleuren toegepast –rood, geel, blauw-. Door de vlakken in de interieur kleur te geven, is er diepte gaan onstaan.



Contrast
Het contrast zit het in de diepte van de vlakken in de gevels en de grote raampartijen. Zoals ik eerder al had aangegeven wordt er door overkoepelende vlakken groot schaduw partijen aan de onderkant van de overkoepeling gecreëerd. Dit zorgt voor een open dicht contrast. Daarnaast onstaat er ook contrast in de gevels door het gebruikmaken van grote witte vlakken wat onderbroken wordt door donkere kozijnen en grote raampartijen. Door deze grote raampartijen onstaat overdag grote licht op de gevel en blijven de raampartijen donker. S’avonds is dit andersom, dan is er veel licht vanuit de ramen en zijn de gevels donker. Ook wordt er contrast gecreëerd in de interieur door het gebruiken van primaire kleuren tegen over de witte vlakken. 



Foto's maquette




Meisterhaus
Basiselementen: Vlak en volume
Vormeigenschappen: Primaire vormen (vierkand en rechthoek)
Grootte: Afwisseling van grote en kleinere volumeachtige primaire vormen.
Het gebouw heeft een regelmatige compositie met regelmatige vormen.
Grid – kubus vormen.
Geclusterd organisatie. Het gebouw is duidelijk opgedeeld in verschillende ruimtes, met allemaal volume achtige primaire vormen, maar in verschillende afmetingen.
De vormen definiëren de ruimte. In de Meisterhaus zien we duidelijk basis vlakken, met verhoogde basis vlakken terug. Ook zien we verdiepte basis vlakken, met overkoepelde vlakken terug. 










Positie is centraal: De beide atteliers van de twee woningen liggen centraal in de midden, dit is de grote centrale ruimte.  Aan links voor ene woning en aan de rechter kant voor de andere woning zien we de ‘bij ruimtes’. Dus de ingang, trappenhal en de verkeersruimte naar de andere ruimtes toe.  Circualtie, hal is centraal gelegen, met kleine verkeersruimte met veel deuren. Dus als we de gehele gebouw nemen, staat de atelier centraal ten op zichte van de andere ruimtes.








De openingen, ramen, bevinden zich in de vlakken.Er is weinig direct licht in het gebouw, het lichtinval bestaat grotendeels uit indirect licht.Relatie binnen-buiten is breed. Er bevinden zich grote ramen, balkons en vanuit de meeste ruimten deuren naar buiten. 




Gekozen afbeeldingen
Als eerste afbeelding heb ik gekozen voor een glazen kubus. Deze kubus is eigenlijk heel erg open, maar toch gesloten en krijgt veel licht binnen. Daarnaast heeft het ook een volume. 




En als tweede afbeelding heb ik gekozen voor tetris. Tetris is een spel waar je blokken op elkaar stapelt. Vaak ontstaat er een geclusterd organisatie door het stapelen. 




Foto's maquette








Geen opmerkingen:

Een reactie posten