Bauhaus
Het Bauhaus was een beweging, een school, een methode van het onderwijs en een manier van omgaan kunst voor de samenleving. Het werd geboren in het midden van de revolutionaire sfeer van de lente van 1919. Haar principes werden gepresenteerd in de Bauhaus Manifest van april 1919, voornamelijk geschreven door de architect en de eerste hoofd van de school Bauhaus, Walter Gropius. "Laat ons een nieuw gilde van ambachtslieden, zonder dat de klassenverschillen dat een arrogant barrière tussen de ambachtslieden en de kunstenaar te verhogen. Laat ons samen bedenken en creëren van het nieuwe gebouw van de toekomst, waarin de architectuur en beeldhouwkunst en schilderkunst zal omhelzen in een eenheid en die op een dag naar de hemel zal opstaan uit de handen van een miljoen werknemers, zoals het kristal symbool van een nieuw geloof. "
De baushaus school probeert om creatieve jongeren op te leiden tot zowel kunstenaars als een ambachtslieden om zo kunst en industrie te koppelen. In de architectuur van Walter Gropius, de ontwerpen van Marcel Breuer, en de schilderijen van Vassily Kandinsky, de school geproduceerde werken die de plaatsen waar mensen werkten veranderd, de huizen waarin ze leefden, de meubels en accessoires die hun huizen gevuld, en hun ideeën over schoonheid. Het revolutionaire karakter van de kunst en het progressieve karakter van de politiek van veel van de Bauhaus docenten en studenten leidde tot conflicten die de school twee keer lieten verhuizen tijdens de Weimar periode. Veel van de leidende figuren van de Bauhaus vluchtte toen de nazi's aan de macht en sommige, zoals Walter Gropius en Marcel Breuer had aanzienlijke carrière later wel in de Verenigde Staten.
Concepten
Foto's maquette
Inleiding

De baushaus school probeert om creatieve jongeren op te leiden tot zowel kunstenaars als een ambachtslieden om zo kunst en industrie te koppelen. In de architectuur van Walter Gropius, de ontwerpen van Marcel Breuer, en de schilderijen van Vassily Kandinsky, de school geproduceerde werken die de plaatsen waar mensen werkten veranderd, de huizen waarin ze leefden, de meubels en accessoires die hun huizen gevuld, en hun ideeën over schoonheid. Het revolutionaire karakter van de kunst en het progressieve karakter van de politiek van veel van de Bauhaus docenten en studenten leidde tot conflicten die de school twee keer lieten verhuizen tijdens de Weimar periode. Veel van de leidende figuren van de Bauhaus vluchtte toen de nazi's aan de macht en sommige, zoals Walter Gropius en Marcel Breuer had aanzienlijke carrière later wel in de Verenigde Staten.
Groppius probeerde met het bauhaus een juiste combinatie te maken voor onderwijs voor zowel de docent als de student. Qua huisvesting, een auditorium en kantoorruimtes. Vanaf de lucht lijkt het op een propeller, dit verwijst naar de vliegtuigen die in het Dessau gebied werden gebouwd. Ook hier koos de architect voor een open glas gevel om de constructie centraal zichtbaar te maken in plaats van te verbergen. Hier door geeft het gebouw een moderne uitstraling, door onder het gebruik van beton en staal.
De enorme glas gevel van het gebouw werd een integraal onderdeel van het ontwerp van het gebouw. In de hoop om transparantie . In de hoop om transparantie te creëren, de muur benadrukte de ‘mechanische’ en een open ruimtelijke karakter van de nieuwe architectuur. Deze enorme ramen laten veel zonlicht door over de hele dag, helaas heeft dit ook zo ze nadeel op de warme zomerdagen. Om de vliesgevel in een geheel te houden worden dragen kolommen naar achter gelegd.
Er werd gebruik gemaakt van een nieuwe constructie techniek, de scheidende functie van de muur kon hier door worden afgeschaft. En was dus niet meer zoals in een traditioneel gemetselde huis nodig, de hele constructie word af gedragen op de stalen of betonnen buiten gevel of kolommen. Hier door kon het gebouw makkelijk worden ingedeeld door muren in plaats van een dragende functie een scheidende functie te geven. Ook waren de ondersteunende elementen een stuk slanker, waardoor de kamers beter verlicht worden.
Het gebouw bestaat uit drie vleugels allemaal verbonden door bruggen. De school en werkplaats zijn verbonden via een groot twee verdiepingen brug, die het dak van de toediening aan de onderzijde van de brug ontstaat. De woningen en het schoolgebouw zijn verbonden door een vleugel om gemakkelijke toegang tot de aula en eetkamers creëren. De educatieve vleugel bevat administratie en klaslokalen, lerarenkamer, bibliotheek, natuurkundig laboratorium, model kamers, volledig afgewerkte kelder, verhoogde begane grond en twee bovenverdiepingen.
Kenmerken
Open gevels
Horizontale belijning
eenheid
Plattegronden
Vergelijking
Bauhaus
De kenmerken van het gebouw:
Vormen
Contrast open en gesloten
Eenheid
Ritme
Eenvoud
Dominant
De kenmerken van het gebouw:
- Gebruik van elementaire vormen; punten, rechte lijnen,
Kubussen
- Alle elementen in het gebouw hebben een functie
- Form follows function
- Tonen van materialen
- Platte daken
- Gebruik van horizontale raampartijen
- Gebruik van een niet-dragende vliesgevel
- Verdeling van functies over drie kubussen, vleugels
- Interlocking van de hoofdelementen (kubussen) in een
asymmetrische vorm
- Elke vleugel met functie heeft zijn eigen ontwerp
- Functionele elementen in interieur zijn zichtbaar gemaakt
als 'decoratie', zoals de radiatoren
- Ritme in de gevel van de woonvleugel
- Ritme in bepaalde elementen van het gebouw.
- Horizontale lijnen; open / dicht
- Orientatie gebouw gericht op lichtinval
- Gebruik van staal in de vliesgevel
- Ontwerp is gebaseerd op beweging; beweging en ontmoeting van studenten
Vormen
Contrast open en gesloten
Grote opengevels op plaatsen waar het nodig was om
lichtinval binnen te laten. Gesloten gevels op andere plaatsen
Eenheid
Ontstaat uit verschillende geclusterde elementen die samen
in eenvallen
Ritme
Onder andere terug te vinden in de raampartijen en de
afstanden tussen de ramen
Eenvoud
Het gebouw straalt een eenvoudige strakke uitstraling uit,
maar is geheel bedoeld voor zijn functionaliteit.
Dominant
Bepaalde elementen hebben door gebruik van contrasten een
duidelijke aanwezigheid gekregen.
Concept: eenvoud
Er is gebruik gemaakt van ornamenten in een geometrische vormen hier door wordt ruimte gecreërd door ze weg te houden of ze juist toe te voegen.
Concept: Contrast
Concept: Contrast
Het contrast in kleur van de witter gevels en de zwarte kozijnen, of de grijze elementen en de in basis gekleurde elementen in het Interieur. Ook het contrast van open en gesloten, of licht en donker. Door middel van de grote raampartijen in sommige delen van gebouwen de kleine raampartijen in een andere zijde waar door het heel gesloten lijkt
Concept: Ritmisch
De gevel is opgebouwd uit kozijnen die zichzelf telkens herhalen op een zelfde afstand. Door de grijze vlakken tussen de kozijnen in ontstaat een duidelijke belijning in de gevel niet alleen in de afstand tussen de kozijnen is ritme te vinden, maar ook in de raampartijen in deze kozijnen. Zoals bijvoorbeeld heel duidelijk bij de ramen van de studenten woningen is te zien.
Concept: Open
Door veel ramen te plaatsen in de gevel wordt het gebouw open.
Concept: Geometrisch
Gropius staat bekend om zijn geclusterde organisaties, en gebruiken van geometrische voornamelijk kubus vormige elementen om zo zijn gebouwen te vormen. Zoals hier boven te zien is
Concept: Eenheid
Het zijn door deze afzonderlijke elementen door onder andere contrasten afzonderlijke functies toch een eenheid gevormd.
Belangrijkste concepten:
Eenvoud
Open
Geometrisch
Contrast
Ritmisch
Eenvoud
Open
Geometrisch
Contrast
Ritmisch
Geen opmerkingen:
Een reactie posten